Zobrazit navigaci

Jak se vyznat v Praze a nezabloudit, aneb páťáci virtuálně v naší metropoli

29.01.2023
O škole

Praha patří k oblíbeným zeměpisným tématům napříč nejrůznějšími ročníky prvního i druhého stupně, žáky pátých tříd nevyjímaje.

Není proto žádným překvapením, že se projektová dvouhodinovka vlastivědy věnovaná pražským čtvrtím a památkám setkala s velkým zájmem i pozorností dětí po celou dobu jejich práce.
Už téma hodiny, Praha výjimečná, si žáci museli nejprve rozšifrovat. Než se však k samotným procházkám Prahou dostali, věnovali se v pátek 20. ledna pomocí losování z tašky plné suvenýrů zajímavostem všech krajů České republiky.
Pak také vyslechli fanfáry z opery Libuše, které obvykle ohlašují příchod prezidenta republiky, což se aktuálně hodilo i k situaci mezi prvním a druhým kolem prezidentské volby. Děti se také krátce virtuálně prošly Prahou prostřednictvím videa, a pak už nastala jejich náročná skupinová práce: podle pracovního listu a učebnice si skupiny rozdělily nejznámější pražské čtvrti, našly k nim z nabídky vystavené obrázky, vyzdvihly jejich nejdůležitější památky, zařadily je ke stavebnímu slohu a do historických souvislostí. Velkou novinkou byly obrovské obrázkové plány města včetně tras metra. Dětem se hodily proto, že do některých úkolů z pracovního listu bylo nutné vyplnit nejbližší stanici (a trasu) metra a naplánovat si cestu k určité památce od hlavního vlakového nádraží i s případnými přestupy.
Samozřejmostí bylo využití tabletů, telefonů či knih, kde žáci hledali důležité informace o památkách a o historii těchto památek.
V závěru obou hodin, který probíhal hned v pondělí 23. ledna, pak páťáci svou práci prezentovali, poučili ostatní o možnostech jak a proč si prohlédnout právě „jejich“ čtvrť, a posunuli se zase o krůček dále v poznávání naší krásné metropole.

          PaedDr. Jana Mühlsteinová, Marie Korytárová